مجله آموزشی ایران تمز

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی

مجله آموزشی ایران تمز

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی

خرید تبلت ویندوزی

سته‌بندی‌های مختلفی از انواع تبلت ویندوزی و نمونه‌هایی با سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت در بازار موجود هستند که گل سرسبد آن‌ها سرفیس و برخی مدل‌ها شامل محصولات شرکت لنوو دل و… خواهد بود. در ایران نیز به‌زعم داغ بودن همیشگی بازار خرید لپ‌تاپ استوک، تبلت‌ها و محصولات مشابه، سؤالات زیادی در مورد قابلیت‌های تبلت‌های ویندوزی، تفاوت آن‌ها با تبلت‌های اندرویدی و… ایجاد می‌شود که در ادامه قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.


منظور از تبلت ویندوزی چیست؟

تبلت ویندوزی یک دستگاه قابل‌حمل است که سیستم‌عامل ویندوز را اجرا می‌کند و با استفاده از لمس و قلم (Stylus) قابل‌استفاده است. تبلت‌های ویندوزی معمولاً دارای صفحه‌نمایش لمسی بزرگ هستند که کاربران می‌توانند با استفاده از آنها به‌راحتی با دست و قلم اقدام به نوشتن، نقاشی، و کنترل دستورات ویندوز کنند.

مزیت اصلی تبلت‌های ویندوزی این است که به شما اجازه می‌دهند سیستم‌عامل ویندوز را در یک دستگاه قابل‌حمل و لمسی تجربه کنید. این به شما امکان می‌دهد از برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که برای ویندوز طراحی شده‌اند، استفاده کنید و از اکوسیستم ویندوز و خدمات آن بهره‌برداری کنید. همچنین، تبلت‌های ویندوزی معمولاً از قابلیت‌های مانند اتصال به اینترنت، دوربین، حسگرها و امکانات دیگری که در یک دستگاه هوشمند قابل‌حمل وجود دارد، برخوردارند.

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این تبلت‌ها، امکان اجرای نرم‌افزارهای اختصاصی توسعه داده شده برای ویندوز مانند فتوشاپ نسخه اصلی، نرم‌افزارهای مهندسی، گرافیک، برنامه‌نویسی و… است. در ویندوز، شما به جامعه گسترده‌تر نرم‌افزاری دسترسی خواهید داشت و سیستم‌عامل دسکتاپ و کامپیوتر شخصی همراه با شماست و دارای عملکردی مشابه با یک PC یا لپ‌تاپ مهندسی و… (البته با خصیصه‌های فنی به‌مراتب ضعیف‌تر) است.

کاربردهای تبلت‌های ویندوزی چیست؟

مزیت کلیدی و اصلی استفاده از تبلت ویندوزی، دسترسی به سیستم‌عامل قدرتمند ویندوز و امکان اجرای تمامی اپلیکیشن‌های در دسترس برای این OS است. تبلت‌های ویندوزی به دلیل داشتن سیستم‌عامل ویندوز و قابلیت‌های چندکاره، برای مجموعه‌ای از کاربردها مناسب هستند. برخی از کاربردهای تبلت ویندوزی عبارت‌اند از:

1. کاربری روزمره

تبلت ویندوزی به‌عنوان یک دستگاه قابل‌حمل و لمسی، برای کاربری روزمره مانند مرور وب، ارسال و دریافت ایمیل، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مدیریت تقویم و وظایف بسیار مناسب است.

2. مطالعه و نوشتن

تبلت ویندوزی با استفاده از قلم (Stylus) و قابلیت نوشتن دیجیتالی، به شما امکان می‌دهد بر روی صفحه تبلت بنویسید و نمایشگر لمسی آن را به‌عنوان یک دفترچه یادداشت استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Microsoft OneNote برای سازماندهی یادداشت‌ها و جلوه‌های مربوطه استفاده کنید.

3. کار و تولید محتوا

باتوجه‌به قدرت پردازشی و نرم‌افزارهای موجود، تبلت ویندوزی برای کاربرانی که به تولید محتوا مانند ویرایش عکس و ویدئو، طراحی گرافیکی و تولید موسیقی علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است. نرم‌افزارهای مانند Adobe Photoshop، Adobe Premiere Pro و Ableton Live بر روی تبلت ویندوزی قابل‌اجرا هستند.

4. مطالعه کتاب و مجله

تبلت ویندوزی با صفحه‌نمایش بزرگ و قابلیت تنظیم روشنایی، برای مطالعه کتاب‌ها و مجلات الکترونیکی بسیار مناسب است. شما می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Kindle و Adobe Acrobat Reader برای دسترسی به محتواهای الکترونیکی استفاده کنید.

5. اجرای برنامه‌های ویندوزی

یکی از مزیت‌های تبلت ویندوزی این است که می‌توانید برنامه‌های ویندوزی را بر روی آن نصب و اجرا کنید. این به شما امکان می‌دهد از نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که قبلاً در کامپیوتر خود استفاده می‌کردید، در تبلت هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این تنها چند مورد از کاربردهای تبلت ویندوزی هستند و بسته به نیازها و ترجیحات شما، می‌توانید از تبلت ویندوزی برای موارد دیگری نیز استفاده کنید.

تفاوت تبلت ویندوزی و اندروید

تفاوت‌های اصلی بین تبلت ویندوزی و تبلت اندروید عبارت‌اند از:

  1. سیستم‌عامل: تبلت‌های ویندوز از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند، درحالی‌که تبلت‌های اندروید از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. ویندوز برای کاربرانی که با اکوسیستم ویندوز آشنا هستند و از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ویندوز استفاده می‌کنند، مناسب است. اندروید از طرفی یک سیستم‌عامل متن‌باز است که بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان برای طراحی برنامه‌ها و بازی‌ها از آن استفاده می‌کنند.
  2. اکوسیستم برنامه‌ها: تبلت‌های ویندوز دسترسی به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ویندوزی را دارند که برای کاربران ویندوزی بسیار مناسب است. درحالی‌که تبلت‌های اندروید از اکوسیستم گوگل‌پلی و برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌کنند.
  3. توانایی چندکاره‌: تبلت‌های ویندوز به کاربران اجازه می‌دهند تجربه یک سیستم‌عامل کامل و متنوع را در یک دستگاه قابل‌حمل و لمسی داشته باشند. از طرفی، تبلت‌های اندروید نیز توانایی چندکاره‌ای را دارند، اما برخی از قابلیت‌هایی که ویندوز ارائه می‌دهد ممکن است در اندروید کمتر باشد. (مثلاً شما امکان نصب اندروید روی ویندوز را خواهید داشت، اما نصب سیستم‌عامل دیگر روی دیوایس‌های اندرویدی کار پیچیده و سختی است.)
  4. انطباق با دستگاه‌های دیگر: تبلت‌های ویندوز به‌عنوان یک سیستم‌عامل کامپیوتری بهتر با دستگاه‌های دیگر مانند کیبورد و موس سازگار هستند. این امکان را به شما می‌دهد که تبلت ویندوزی را به‌راحتی به یک لپ‌تاپ تبدیل کنید. درحالی‌که تبلت‌های اندروید اغلب به‌صورت مستقل و بدون نیاز به دستگاه‌های جانبی استفاده می‌شوند.

هر دو نوع تبلت مزایا و معایب خود را دارند و توجه به نیازها و ترجیحات شما می‌تواند بهترین تصمیم را برای شما بینجامد.

نکات مهم حین خرید تبلت‌های ویندوزی

درصورتی‌که قصد خرید تبلت ویندوزی، سرفیس و یا هر محصول دیگری را دارید، لازم است به موارد زیر دقت کنید.

  • سیستم‌عامل و نسخه ویندوز: بررسی سیستم‌عامل و نسخه ویندوزی که توسط تبلت اجرا می‌شود بسیار مهم است.
  • سخت‌افزار: مشخصات سخت‌افزاری تبلت مهم است. به مواردی مانند پردازنده، حافظه RAM، ظرفیت ذخیره‌سازی، صفحه‌نمایش، کیفیت دوربین و عمر باتری دقت کنید.
  • اندازه و وزن: اندازه و وزن تبلت بسیار مهم است، زیرا تأثیر زیادی بر راحتی حمل‌ونقل و استفاده از دستگاه دارد. توجه داشته باشید که تبلت ویندوزی به دلیل داشتن قابلیت تبدیل به لپ‌تاپ همچنین باید معیارهای قابلیت حمل و استفاده برای شما را برآورده کند.
  • صفحه‌نمایش: کیفیت صفحه‌نمایش برای تجربه کار با تبلت بسیار مهم است. رزولوشن بالا، رنگ‌های زنده و زاویه دید وسیع از ویژگی‌های موردنیاز در صفحه‌نمایش هستند.

به این عوامل تعداد پورت‌ها، سلامت و اصالت محصول، توان اجرای نرم‌افزارهای مختلف، دوام فنی و… را نیز اضافه کنید و حتماً در بحث انتخاب، مقایسه‌های موجود در اینترنت را کنترل و سپس به سراغ یک محصول بروید.